Media Coverage

[Harian Metro] Cipta rekod mural kereta api terpanjang di Malaysia

Segamat: Mural kereta api pada dinding sebuah premis di Jalan Abdullah di sini, diiktiraf sebagai lukisan luaran 3D terbesar Malaysia Book of Records (MBOR).

Yang Dipertua Majlis Perbandaran Segamat (MPS), Mohd Helmi Datuk Sha’ri @ Shangari, berkata lukisan sepanjang 43.8 meter dan ketinggian 10.4 meter itu dibuat dengan kos ratusan ribu ringgit menerusi penajaan antaranya Ayam Segera GSM Sdn.Bhd, Southern Advertising, KCC Mural Paint dan beberapa pihak lainnya.

Katanya, mural itu dihasilkan empat pelukis dalam tempoh beberapa bulan dan siap pada 16 Julai lalu, menggunakan cat kalis air dan cuaca dengan pelbagai warna berbeza antaranya kuning, merah, biru, kelabu dan hitam.

Lukisan itu menceritakan situasi tema perkhidmatan stesen kereta api seawal tahun 1954 yang menjadikan stesen di sini sebagai lokasi persinggahannya bagi mengambil dan menurunkan penumpang.

Mohd Helmi berkata, MPS mengalu-alukan tajaan mana-mana pihak yang ingin memperindahkan bandar Segamat melalui mural, namun mesti bersandarkan fakta sejarah tepat dan warisan sejak kewujudannya.

“MPS tidak pernah menggunakan peruntukan dari sumber pembayar cukai bagi kerja-kerja mengindahkan bandar ini melalui pelbagai mural di dinding premis bangunan selian kita.

“Sebaliknya, semua lukisan terbabit dihasilkan melalui tajaan pihak swasta selain kerjasama dengan pihak persendirian yang merangkumi kerja kesukarelaan,” katanya ditemui di Jalan Abdullah di sini, tadi.

Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Ayam Segera GSM Sdn.Bhd Ghai Swee Ling.

Pengiktirafan itu disampaikan wakil MBOR, Lee Pooi Leng.

Mohd.Helmi berkata, MPS kini sedang berunding dengan beberapa pihak yang berminat serta berbakat bagi projek melakar mural bagi menghiasi dinding luaran beberapa lokasi sekitar bandar Segamat termasuk ikon pasukan keselamatan selain wajah atlet berasal dari Segamat dan pernah mengharumkan nama Johor dan negara.

“Kita ingin abadikan pencapaian mana-mana pihak melalui mural yang diharap menjadi lukisan paparan sejarah untuk diingati disebalik permodenan Segamat, sekali gus dapat mengharumkan nama Segamat selain menyedarkan orang ramai ada insan berjasa besar berasal dari bandar ini.

“Projek ini termasuk antara beberapa projek mural yang ingin disiapkan dalam tempoh beberapa bulan akan datang,” katanya.

Source: HarianMetro

The "Train Across Time" Mural

The Biggest Train Mural in Malaysia

Initiated by GSM Chicken Station and located on the shop’s exterior wall, the “Train Across Time” Mural is a unique artwork that vividly depicts the meeting of a 1954 steam train and a 2024 modern train, symbolizing the passage of time and the evolution of Segamat’s train stations.

This mural is more than just an artwork; its intricate details, including authentic wooden railroad ties and classic train station elements, serve as a catalyst to draw visitors and reconnect locals with Segamat’s rich cultural heritage, celebrating the past while looking forward to the future.

"Train Across Time" Mural by GSM Chicken Station